Khamis, 4 Jun 2009

Mantapkan jati diri dengan ilmu - Ketua Ulamak

KUALA LUMPUR - Ulamak diseru agar memiliki jati diri dengan kelengkapan yang mantap seperti ilmu menerusi tarbiyah dan kemahiran untuk menerajui kepimpinan dan perubahan alam parti dan negara.

Menurut Ketua Dewan ulamak PAS Pusat, Dato' Mohd daud Iraqi pada sesi penggulungan Muktamar Tahunan Dewan Ulamak PAS pusat kali ke-48. "Ulamak biar ada jati diri dan ini perlu kepada tarbiyah dan kemahiran agar tidak diperlekehkan oleh mana-mana pihak," katanya.

Beliau mengakui bahawa kemampuan yang dimiliki ulamak adalah berbeza antara satu sama lain. "Kemampuan ilmu yang dimiliki ulamak adalah tidak sama," ujarnya. Namun,beliau tetap menekankan agar para ulamak sentiasa memenuhi dada mereka dengan ilmu pengetahuan.

Beliau turut menafikan khabar angin yang menyatakan bahawa ulamak dalam PAS dipinggirkan. "Dalam PAS tiada masalah ulamak dipinggirkan tetapi sekali sekala jadi begitu kerana kelemahan yang dimiliki oleh ulamak sendiri," katanya lagi. Sementara itu beliau turut menyatakan bahawa ulamak pelapis hendaklah diperkasakan.

"Saya menyatakan bahawa ulamak pelapis ini kelihatan kurang menonjol kerana mereka 'malu alah' dan memberi laluan kepada yang lebih berpengalaman sebagai tanda hormat," demikian tegasnya.

Tiada ulasan: