Jumaat, 16 Januari 2009

Kaca mata - Polemik polis, BN kalah sekali lagi

KUALA TERENGGANU, 16 Jan - Kehadiran polis yang ramai di Kuala Terengganu telah menarik perhatian orang ramai samaada penduduk di daerah ini mahupun petugas pilihanraya kecil Kuala Terengganu.
Selama setengah jam wartawan bertugas mengelilingi bandar, berhenti kami seketika di tepi jalan, melihat kelibat 5 buah kereta peronda, 8 buah motorsikal Kriss, 4 buah motorsikal polis trafik, 4 buah trak FRU dan sebuah van balai polis bergerak melintas di hadapan kami.
Kenderaan yang melalui Jalan Kuala Ibai ini menarik perhatian kami kerana buat pertama kalinya kami melihat semua jenis kenderaan polis yang menuju ke arah berbeza melintas di hadapan kami.
Dan pastinya ada pemandu yang memperlahankan ketika melintasi kawasan ini, kerana pegun dengan fenomena ajaib ini, yang jarang sekali berlaku dalam mana-mana pilihan raya kecil sekalipun.
Namun begitu, BN masih mendakwa pembangkang sengaja mempolemikkan soal kehadiran polis itu dalam ceramah-ceramah politiknya. Malah, lidah rasmi Pas, Harakahdaily turut diheret sama kononnya Pas meng'kambing hitamkan' isu polis ini dalam soal kaedah mudah memenangkan calon BN pada pilihan raya kali ini.
Adakah dakwaan BN ini turut dipersetujui oleh semua pihak? Maka, media yang memihak kepada parti pemerintah itu, Berita Harian turut sama membuat satu tinjauan di dalam kolum rasminya untuk pilihanraya kecil ini.
Sekali lagi hasil tinjauan Berita Harian 'poll' itu mencabar kewibawaan BN selaku parti pemerintah apatah lagi calon mereka adalah Bekas Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri. Rata-rata pembaca Berita Harian sendiri tidak setuju tinjauan kehadiran ramai polis pada pilihan raya kecil Kuala Terengganu sengaja dipolemikkan pihak tertentu.
Malahan, sehingga jam 9 pagi tadi sebanyak 67.6 peratus pembaca tidak mengundi tidak bersetuju, manakala 30.3 peratus lagi bersetuju dan 2.0 peratus masih bersikap berkecuali. Ternyata kehadiran polis yang berkampung di Kuala Terengganu ini meresahkan orang ramai bukan hanya kepada pembangkang sahaja seperti yang didakwa mereka sebelum ini.
Terdahulu, pembangkang menyatakan Farid mempergunakan PDRM bagi kepentingan diri, namun ia disangkal oleh pemimpin BN yang menganggap pembangkang hanya memperbesarkan isu.

Tiada ulasan: