Sabtu, 31 Januari 2009

Undang-undang ‘Lompat Parti’, PAS Cadang Pinda Perlembagaan Malaysia

Kuala Terengganu - PAS menyelar UMNO dan Barisan Nasional (BN) sebagai bersikap ‘double standard’ dalam usaha menangani isu ‘lompat parti’.

Ketua Pengarah Pilihanraya PAS, Dato’ Mustafa Ali mencadangkan supaya perlembagaan persekutuan dipinda kerana katanya undang-undang anti lompat tidak berkesan jika dibuat di peringkat negeri sahaja (Gambar - Dato' Mustafa melayan para tetamu yang hadir ke majlis kenduri kesyukuran PAS Terengganu yang diadakan di perkarangan pejabat perhubungan negeri semalam)..

Beliau berkata Kelantan pernah menggubal satu Enakmen yang berkaitan dengan anti lompat pada tahun 90-an tetapi tidak berkesan kerana halangan-halangan tertentu.“Saya hendak sebut undang-undang anti lompat ini jika buat di peringkat negeri tidak berkesan. Dia mestilah dilakukan dengan pindaan Perlembagaan Malaysia.

“Sebab, Kelantan suatu ketika dahulu pernah buat Enakmen ini yang berkait dengan anti lompat pada tahun 90-an tetapi tidak boleh sebab individu dalam Perlembagaan terjamin,” ujarnya pada sidang media di Pejabat Perhubungan PAS Negeri Terengganu, dekat sini, semalam.

Beliau berkata, pada dasarnya PAS bersetuju seseorang yang bertanding di atas tiket sesuatu parti dalam Pilihan Raya Umum (PRU) tidak harus menyeberangi kepada parti lain.Melainkan, katanya jika seseorang wakil rakyat itu mahu menyeberangi kepada mana-mana parti ia perlu mengosongkan kerusi tersebut.

“Saya rasa Umno sendiri tidak setuju dengan undang-undang lompat parti ini. Ini kebetulan kena kepada UMNO baru dia (pemimpin) fikir tentang anti lompat dan sebagainya.

“Sejarahnya, UMNO tidak bersetuju dengan undang-undang anti lompat parti kerana pada waktu itu biasanya yang lompat parti banyaknya dari pihak pembangkang kepada parti yang memerintah. “Saya tidak fikir UMNO boleh bersetuju. UMNO sendiri pun punya ‘double standrad’ dalam sikap dia (UMNO) terhadap isu ini,” jelasnya.
Beliau mahukan pindaan anti lompat tersebut dibuat bukan bagi satu pihak tetapi dua pindaan wajar dilakukan bagi menjamin hak seseorang.Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu berkata ketika ini Perlembagaan Malaysia tidak membenarkan seseorang wakil rakyat yang menang dan meletak jawatan untuk bertanding semula.

“Pindaan mestilah bukan satu tetapi dua. Iaitu, seseorang yang lompat jika dia (wakil rakyat) ‘gugur’ (letak jawatan) dia mesti boleh bertanding semula. “Sebab, undang-undang yang ada sekarang seseorang wakil rakyat yang menang dan jika dia letak jawatan sebagai wakil rakyat, dia tidak dibenarkan bertanding semula oleh Perlembagaan,” ujarnya.

Menurutnya, pindaan Perlembagaan menyekat wakil rakyat yang letak jawatan bertanding semula telah dibuat pada akhir tahun 80-an sewaktu berlaku pertembungan antara ‘team A’ dan ‘team B’ dalam Umno suatu ketika dahulu.

Waktu itu, katanya Dr. Mahathir menjadi Presiden Umno dan ditentang oleh Tengku Razaleigh dan Musa Hitam.“Berlakunya perpecahan dalam Umno dan waktu itu kes Shahril Samad yang sekarang ini Menteri Hal Ehwal Pengguna.
Dia (Shahril) waktu itu MP Johor Bharu dan dia secara ‘gentleman’ letak jawatan dan dia bertanding semula dan dia menang. “Jadi waktu itu, Dr. Mahathir takut berlaku lagi tindakan letak jawatan dan bertanding menang.
“Sebab itu, diperkenalkan satu undang-undang bahawa setiap wakil rakyat sama ada negeri atau parlimen yang ‘berhenti’ (letak jawatan) tidak boleh bertanding,” ujarnya.

Mengulas tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bota, Nasaruddin Hashim yang meninggalkan perjuangan Umno dengan menyertai Parti KeADILan Rakyat (PKR) kerana beliau tidak yakin lagi dengan Barisan Nasional.
Katanya, Adun Bota (Nasaruddin) itu sudah hilang keyakinan terhadap Umno dan kerajaan BN serta boleh memilih mana-mana parti yang diminati bagi berkhidmat untuk rakyat.“Itu kerana dia (Nasaruddin Hashim) sudah tidak yakin kepada BN.
Saya boleh setuju jika dia hendak lompat dan jika ramai lagi pun saya setuju. “Keadaan sekarang ini, dia (Nasaruddin) tidak suka lagi kepada BN. Ibaratnya, dia kahwin tetapi sudah tidak suka lagi…tak boleh. Tetapi jangan ‘belilah’.
Jangan kerana beli kerana apa…itu tidak bagus,” tegasnya. Justeru itu, kata Dato’ Mustafa jika pindaan anti lompat hendak dibuat perlu dipinda bersama Perlembagaan Malaysia yang mengizinkan wakil rakyat yang meletak jawatan itu boleh bertanding semula.

Tiada ulasan: