Khamis, 4 Jun 2009

Ulamak lulus usul jawatan presiden, timbalan dan salah satu naib presiden untuk ulamak

SHAH ALAM, 4 Jun - Muktamar Tahunan Dewan Ulamak PAS pusat kali ke-48 menerima sebulat suara usul untuk mengekalkan konsep kepimpinan ulamak dalam menerajui jawatan parti dengan jawatan Presiden, Timbalan dan salah seorang naib presiden terdiri daripada kalangan ulamak.

Usul tersebut dikemukakan oleh dewan Ulamak PAs Terengganu selain dua usul yang diterima tanpa perbahasan dari Dewan Ulamak PAS Kelantan. "Memandangkan para ulamak banyak memegang peranan sebagai pemimpin dan mengembangkan PAS ke seluruh tanah air sehingga PAS bukan sahaja diterima oleh orang Islam dan bukan Islam tetapi juga di persada antarabangsa," katanya.

Ulamak juga ujarnya sentiasa memimpin perubahan berlandaskan siyasah syar'iyyah. "ia adalah bertunjangkan kepada usul kepimpinan ulamak yang diterima dalam muktamar PAS kali ke23 yang berlangsung pada 29 April 1983 di Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur," ujarnya.

Usul tersebut yang sebelum ini pernah dibincangkan itu, turut disokong oleh Dewan Ulamak PAS Selangor. Sementara itu, usul daripada Dewan Ulamak PAS Kelantan yang diterima tanpa perbahasan ialah mengesyorkan supaya diperuntukkan cuti bergaji penuh kepada isteri-isteri yang bekerja dengan kerajaan Pakatan Rakyat dan kerajaan persekutuan walaupun selepas bersalin anak kelima.

"Selain itu Dewan Ulamak PAS Kelantan juga mencadangkan agar Dewan Ulamak PAS dan negeri supaya mengadakan buletin khas versi kefahaman Islam untuk diedarkan ke seluruh negara kepada ahli dan penyokong Pakatan rakyat khususnya untuk non muslim supaya mereka tidak disesatkan oleh BN dalam memahami Islam," demikian ujarnya.

Tiada ulasan: